Tips om het werk van je werknemers, collega’s en teamleden werkbaar te maken
Past een zelfsturend of zelforganiserend team in mijn onderneming?
Hoe organiseer je het werk? Zet je gelijkaardige activiteiten of functies samen in een afdeling of ga je voor een zelfsturende of zelforganiserend team? Wat past in jouw onderneming?
Werkstress en burn-out voorkomen
Hoe pak je werkstress aan in jouw onderneming?
Wat doe je bij stressklachten?
Soms hebben werknemers stressklachten, geven ze aan dat de werkdruk te hoog is, of worden ze ziek en vallen uit met een burn-out. Hoe pak je dat aan?
Hoe breng je werkstress in kaart?
Meten is weten. Ook voor werkstress geldt deze regel. Lees hoe je werkstress in jouw onderneming in kaart brengt. Welke informatie heb je al en welke zaken moet je verder in kaart brengen om een actieplan te kunnen opstellen?
Hoe het risico op burn-out in kaart brengen met de Burn-out Assessment Tool?
De Burn-out Assessment Tool is een vragenlijst die aangeeft hoe groot het risico is op burn-out in jouw onderneming. Het is een wetenschappelijk gevalideerd instrument, ontwikkeld door KULeuven.
Welke zaken moet je wettelijk voorzien bij telewerken?
Net als op kantoor ben je als werkgever verplicht om een aantal zaken te voorzien voor je werknemers zodat ze hun werk goed kunnen uitvoeren. We overlopen welke zaken je wettelijk moet voorzien.
In 5 stappen een visie op telewerken ontwikkelen
Een goed telewerkbeleid begint met een doordachte visie op telewerken. Wat winnen jouw onderneming en jouw medewerkers hierbij? Volg deze vijf stappen om een doordachte en gedragen telewerk policy uit te werken.
13 spelregels voor telewerken op maat van je onderneming
Als blijkt dat telewerken mogelijk is in je onderneming, ga er dan voor! Maak wel duidelijke afspraken, zorg voor een duidelijke structuur met ruimte voor individuele vrijheden. Laat je medewerkers meedenken over de spelregels. Laat je leiden door de volgende 13 spelregels en pas ze verder op maat van jouw onderneming.
8 tips voor leidinggeven op afstand
Telewerken en het hybride werken zijn in veel ondernemingen de nieuwe norm. Wat betekent dit voor jouw rol als leidinggevende? Deze tips kunnen je helpen om van op afstand samen met je team sterke resultaten neer te zetten en het werk voor iedereen werkbaar te houden.
Wat als niet iedereen in je onderneming kan telewerken?
Niet alle werknemers kunnen hun werk van thuis doen. Er kunnen heel wat barrières zijn. Hoe ga je daar best mee om in je onderneming?
Onboarden in tijden van telewerken doe je zo
In een krappe arbeidsmarkt is het belangrijk om je nieuwe werknemers op een succesvolle manier aan boord te nemen (en te houden). Het hybride werken maakt deze taak er niet eenvoudiger op. Ga aan de slag met deze tips voor een goed onboardingproces.
8 tips bij zelfsturend of zelforganiserend teamwerk
Organiseer je het werk via zelfsturende of zelforganiserende teams? Dan zorgen deze tips voor succesvol teamwerk.
Hoe organiseer je motiverende jobs in jouw onderneming?
Motiverend werk leidt tot meer werkplezier en meer leerkansen. Werknemers blijven langer aan de slag en zijn minder ziek. Met deze tips kan je zorgen voor meer motiverende jobs in je onderneming.
Hoe motiveer je je team?
Er zijn heel wat manieren om medewerkers te motiveren, maar niet alle technieken hebben op lange termijn het gewenste effect. Motiveren van teamleden doe je door hen voldoende autonomie te geven, te zorgen voor verbondenheid en door hun competenties te ontwikkelen. Hoe je dat aanpakt lees je in deze tips.
4 tips voor meer afwisseling en autonomie in je team
Werknemers die jobs hebben met voldoende afwisseling en autonomie zijn meer betrokken en gemotiveerd. Ze hebben meer kansen om bij te leren. De afwisseling in een job vermindert de impact van belastende taken. Maar hoe zorg je voor meer afwisseling en autonomie in je team?
Coachend leidinggeven in 5 stappen: zo doe je dat
Volg deze vijf stappen om coachend en ondersteunend leiding te geven. Zo maak je het werk voor iedereen werkbaar.
Hoe veranker je coachend leiderschap in je onderneming?
Leer hoe je een context maakt voor coachend en ondersteunend leiderschap in je onderneming.
7 tips om beter samen te werken
Samenwerken is het proces waarbij mensen samen aan gezamenlijke doelen en projecten werken, binnen en buiten een onderneming. Het omvat het uitwisselen van ideeën, informatie en middelen en het samenwerken aan taken en verantwoordelijkheden om gezamenlijke doelen te bereiken. Deze zeven tips helpen je om nog beter samen te werken.
Hoe stimuleer ik feedback geven en krijgen op de werkvloer?
Meer en betere feedback tussen werknemers zorgt voor meer leren, een betere communicatie en samenwerking en uiteindelijk meer kwaliteit, efficiëntie of een betere dienstverlening naar klanten. Hoe zorg je voor meer en betere feedback op de werkvloer? Hier vind je een aantal tips.
Hoe bouw je een goed beleid uit voor opleiding en ontwikkeling van je medewerkers?
Medewerkers met voldoende leermogelijkheden hou je langer aan boord, zijn breed inzetbaar, en bieden een oplossing bij moeilijk in te vullen vacatures. Ook zorgen ze ervoor dat jouw organisatie behendig kan omgaan met allerhande veranderingen. Met onderstaande tips geef jij je opleidings- en ontwikkelingsbeleid vorm.
Zo maak je werk van inclusief ondernemen
Inclusief ondernemen is een bewuste keuze. Met een inclusieve onderneming ga je op zoek naar hoe je verschillen bewust kunt inzetten, door het beste in mensen naar boven te halen en door respect te tonen voor ieders eigenheid. Hoe je dat kan aanpakken, lees je in deze tips.
Hoe laat je iedereen erbij horen en zichzelf zijn op het werk?
Om goed samen te werken is het belangrijk dat alle medewerkers, ongeacht hun verschillen, het gevoel hebben er werkelijk bij te horen en tegelijk zichzelf kunnen zijn. Dat noemen we met een moeilijk woord inclusief samenwerken. Met deze tips kan ook jij hierin een rol spelen.
Hoe werk je een doordacht ziekteverzuimbeleid uit?
Met een doordacht verzuimbeleid beperk je het absenteïsme en de daaraan verbonden kosten. Deze vijf tips helpen je om je verzuimbeleid vorm te geven.